دانشگاههای دولتی سطحبندی شدند
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش مرحله اول طرح سطحبندی و رتبهبندی دانشگاههای دولتی را اعلام کرد.
دکترمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش مرحله اول طرح سطح بندی و رتبهبندی دانشگاههای دولتی را اعلام کرد .
متن کامل این گزارش بدین شرح است :
به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده 15 دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور را از خردادماه 1394 در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز نمود. اکنون پس از یک سال بررسی کارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن که مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص های تعریف شده از قریب به 70 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی می باشد را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می نماید.
نتایج سطح بندی
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
سطح 1-شامل : اصفهان – تبریز – تربیت مدرس – تهران – شهید بهشتی – شیراز -- فردوسی مشهد
سطح 2 – شامل : ارومیه – الزهرا (س) – بوعلیسینا – بیرجند – خوارزمی –
رازی – زنجان – سیستان و بلوچستان – شهید چمران اهواز – شهید باهنر کرمان –
کاشان - گیلان – یزد
سطح 3 – شامل : اراک – ایلام – بجنورد – بین المللی امام خمینی (ره) – حکیم
سبزواری – خلیج فارس – دامغان – زابل – شهرکرد – شهید مدنی – قم – گلستان _
ولیعصر (عج) رفسنجان –کردستان – لرستان – هرمزگان – یاسوج
سطح 4 – شامل: آیتالله حائری میبد – بزرگمهر قائنات – تربت حیدریه – حضرت
معصومه (س) – سلمان فارسی کازرون – سید جمال الدین اسدآبادی – کوثر بجنورد –
ملایر – نهاوند – نیشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
سطح 1 – شامل : صنعتی اصفهان – صنعتی امیر کبیر – صنعتی شریف – علامه طباطبائی – علم و صنعت ایران
سطح 2 – شامل : صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان – صنعتی بابل – صنعتی سهند تبریز – هنر
سطح 3 – شامل : تحصیلات تکمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته – صنعتی جندیشاپور – هنر اسلامی تبریز – هنر اصفهان
سطح 4 – شامل : صنعتی قم – صنعتی کرمانشاه – فنّاوریهای نوین قوچان – هنر شیراز
بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی دریافت می کنند، مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد نمایند. ضمن اینکه اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یک از زیر نظام های آموزش عالی کشور محسوب می شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، ارزیابی به عمل آمده به طور مستمر ادامه
خواهد یافت و مضافا اینکه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه ها و موسسات
آموزش عالی که اطلاعات درخواست شده را تکمیل نکرده اند در دوره های بعدی
منظور خواهد شد.
- ۹۵/۰۴/۰۵